آنالیز AHP فازی اینترنت اشیا در سازمان ها
اینترنت اشیا، عبارتی است که در سال های اخیر معرفی شده است و اشیایی را تعریف می کند که قادر به اتصال و انتقال داده ها از طریق اینترنت هستند. گرچه برخی از محصولات مربوط به اینترنت اشیا امروزه در بازار دردسترس می باشند، اینترنت اشیا هنوز دارای مشکلاتی است که باید حل شوند مانند مباحث امنیتی و فقدان اطمینان و درک اینترنت اشیا. هدف این مطالعه، آنالیز عوامل موثر در ساخت یک سیستم اینترنت اشیای موفق برای سازمان های مرتبط با اینترنت اشیا است. این مطالعه، یک مکانیسم پشتیبانی از تصمیم مبتنی بر قاعده با استفاده از نظریه مجموعه فازی و فرایند سلسله مراتب تحلیلی (AHP) برای ارزیابی عوامل موثر در اینترنت اشیا توسعه می دهد. همچنین به این نکته پی می برد که عوامل ملموس (امنیت، ارزش و اتصال) مهم تر از عوامل غیرملموس (حضور از راه دور و هوشمندی) هستند. در نهایت، این مقاله به این نتیجه گیری می رسد که بعد از اینکه سازمان ها یک سیستم اتصال اینترنت اشیای خوبی ساختند، ترکیب آن با امنیت اینترنت اشیای خوب برای ایجاد یک محیط اینترنت اشیای موفق ضروری است. سازمان ها نیز باید هر دو امنیت اینترنت اشیا و ارزش های اینترنت اشیا را برای محصولات اینترنت اشیا و راحتی کار کارمندان در نظر گیرند.
کلمات کلیدی: اینترنت اشیا (IoT)، فرایند سلسله مراتب تحلیلی (AHP)، نظریه مجموعه فازی
Fuzzy AHP analysis of Internet of Things (IoT) in enterprises
Technological Forecasting and Social Change Volume 136, November 2018, Pages 1-13
Abstract
Internet of Things (IoT) is a term that has been introduced in recent years, and it defines objects being able to connect and transfer data through the internet. Although some IoT-related products are currently available in the market, there are still some IoT problems that need to be overcome, such as the security issues and lack of confidence and understanding of IoT. This study aims to analyze the influential factors in building successful IoT system for IoT-related enterprises. This study develops a rule-based decision support mechanism using fuzzy set theory and the Analytic Hierarchy Process (AHP) to evaluate the influential factors in IoT. This study finds that tangible factors (Security, Value and Connectivity) are more important than the intangible factors (Telepresence and Intelligence). Finally, this study concludes that after enterprises build a good IoT connectivity system, it is essential to combine this with good IoT security to create a successful IoT environment. Enterprises should also consider both IoT security and IoT values for the IoT products and employees' working convenience.
Keywords: Internet of Things (IoT)Analytic Hierarchy Process (AHP)Fuzzy set theory