عملکرد شبکه بیمارستان: مروری بر دیدگاه های سهامداران بیمارستان
چکیده
شبکه های بیمارستان دارای یک فرم سازمانی نوظهور هستند که برای مواجهه با چالش های جدید سیستم های سلامت عمومی طراحی شده اند. گرچه مزایای مدل های شبکه برحسب توجیه منابع مشخص می باشند، شواهد مربوط به دیدگاه های سهامداران در مورد عملکرد شبکه بیمارستان کم است. با استفاده از چارچوب مقادیر رقابتی تاثیربخشی سازمانی و انطباق متعاقب آن توسط گروه تحقیقاتی مینویلی، در سال 2009 یک بررسی در پنج بیمارستان شبکه ایتالیایی برای مراقبت های آنکولوژی جهت بررسی و مقایسه دیدگاه های مربوط به عملکرد شبکه بیمارستان سهامداران داخلی (پزشکان، پرستاران و پرسنل اجرایی) انجام دادیم. 329 پرسشنامه در رابطه با دیدگاه های سهامداران، با نرخ پاسخ 65.8% تکمیل شدند. با استفاده از آنالیز فاکتور کاوشی 66 مورد پرسشنامه، 4 فاکتور شناسایی شدند، یعنی مرکزیت روابط، کیفیت مراقبت، جذابیت/اعتبار و قدرت پرسنل و حفاظت از حقوق کارکنان. 42 آیتم در آنالیز نگه داشته شدند. امتیازهای فاکتور بالا بودند (متوسط امتیاز بزرگتر از 8 بر روی مقیاس 10 آیتمی)، بجز برای جذابیت/اعتبار (متوسط امتیاز 6.79) که نشان می دهد که سهامداران اهمیت زیادی به جنبه های مراقبت های بهداشتی و رابطه ای می دهند. مقایسه امتیازات فاکتور در میان سهامداران، اختلاف عمده ای نشان نداد که بر دیدگاه وسیعی در مورد عملکرد شبکه بیمارستانی دلالت دارد.
Hospital network performance: A survey of hospital stakeholders’ perspectives
Health Policy Volume 109, Issue 2, February 2013, Pages 150-157
Abstract
Hospital networks are an emerging organizational form designed to face the new challenges of public health systems. Although the benefits introduced by network models in terms of rationalization of resources are known, evidence about stakeholders’ perspectives on hospital network performance from the literature is scanty. Using the Competing Values Framework of organizational effectiveness and its subsequent adaptation by Minvielle et al., we conducted in 2009 a survey in five hospitals of an Italian network for oncological care to examine and compare the views on hospital network performance of internal stakeholders (physicians, nurses and the administrative staff). 329 questionnaires exploring stakeholders’ perspectives were completed, with a response rate of 65.8%. Using exploratory factor analysis of the 66 items of the questionnaire, we identified 4 factors, i.e. Centrality of relationships, Quality of care, Attractiveness/Reputation and Staff empowerment and Protection of workers’ rights. 42 items were retained in the analysis. Factor scores proved to be high (mean score > 8 on a 10-item scale), except for Attractiveness/Reputation (mean score 6.79), indicating that stakeholders attach a higher importance to relational and health care aspects. Comparison of factor scores among stakeholders did not reveal significant differences, suggesting a broadly shared view on hospital network performance.