مروری بر تکنیک های همه پخشی آگاه از کیفیت سرویس در ونت
شبکه های موردی بین خودرویی، نوع خاصی از منت هستنند که ارتباطات بی سیم خودرو به خودرو و خودرو با کنار جاده را فراهم می سازند. ونت به منظور کمک به راننده ها در جاده با انواع کاربردها مخصوصا جلوگیری از خطر و نجات جان انسان ها طراحی شده است. برای چنین اهداف، همه پخشی، طرح مناسبی برای انتشار پیام های اضطراری در کل شبکه است. همه پخشی در ونت به دلیل ویژگی های خاص ونت مانند تحرک گره ها و تغییرات متناوب توپولوژی بعنوان یکی از چالش ها محسوب می شود. کاربردهای ونت، مخصوصات کاربردهای مرتبط با نجات جان انسان ها، به تاخیر حساس بوده و نیازهای خاصی برحسب کارایی و کیفیت سرویس دارند. طرح همه پخشی آگاه از کیفیت سرویس مبتنی بر عوامل مختلفی است و باید به شرط های سختی رسیدگی کند. در این مقاله، مروری بر همه پخشی در شبکه های خودرویی ارائه می کنیم و کارایی و کیفیت سرویس را در مباحث همه پخشی مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. همچنین، مطالعه ی قیاسی پروتکل های همه پخشی آگاه از کیفیت سرویس با طبقه بندی آنها ارائه می شود. این مقاله مروری به شناسایی نیازهای کیفیت سرویس و معیارهای کارایی سرویس های ونت می پردازد. بعلاوه، روی همه پخشی آگاه از کیفیت سرویس بعنوان یک مسئله چالش انگیز در راستای ویژگی های ونت تاکید دارد.
A survey and comparative study of QoS aware broadcasting techniques in VANE
Journal:Telecommunication Systems, Springer Professional
2017
Abstract
Vehicular ad hoc networks are a special type of MANET providing vehicle to vehicle and vehicle to roadside wireless communications. Vehicular ad-hoc network (VANET) have been designed in order to assist drivers on the road with a variety of applications especially in preventing danger and saving lives. For such ends, broadcasting is a suitable scheme to convey emergency messages dissemination to the entire network. Broadcasting in VANETs is a challenging task due to the specific VANET features such as nodes mobility and frequent topology changes. VANET applications, especially those related with human life saving, are delay sensitive and have specific requirements in terms of performances and QoS. A QoS aware broadcasting scheme relies on different factors and has to deal with hard constraints. In this paper, we introduce a survey of broadcasting in vehicular networks and discussion of different performance and QoS related to broadcasting issues. Furthermore, a comparative study of QoS aware broadcasting protocols classifying them according to different taxonomies is elaborated. This survey specifies QoS requirements and performance metrics of VANET services. Furthermore, this survey focuses on QoS aware broadcasting as a challenging problem regrading VANET characteristics.